پاسخ به یک شایعه در فضای مجازی؛ بارانهای سیلآسای ایران نشانه ظهور است؟
تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۴۴۶۵۰
معاون مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، با اشاره به روایتی که در آن بارانهای سیلآسای دهه اول رجب را از نشانههای ظهور معرفی میکند تاکید کرد: این روایت از نظر سندی و دلالی و تطیبق با اصل روایت منطبق بر حوادث ایران نیست.
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری در گفتوگویی در خصوص مباحث مطرح شده در خصوص روایت آخرالزمانی بارانهای سیلآسای دهه اول رجب به عنوان یکی از نشانههای ظهور گفت: در مواجهه با گزارشها و روایاتهای مهدوی باید دقت نظر فراوانی مبذول داشت تا به دام اشتباهات نیفتاد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: نکته اول در خصوص این روایت آن است که این روایت در وهله اول از نظر سندی ضعیف است؛ تطیبق نشانهها و علائم نباید انجام شود؛ یعنی ما تکلیفی در زمینه تطیبق علائم نداریم.
معاون مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم بیان کرد: اولا بارانهایی سیل آسا و سیل اخیر در کشور ما امری طبیعی است که در گذشته رخ داده و در ایران و خارج از کشور نیز دارای گزارشهای متعدد است که بسیاری از آنها از این حجم سیلاب نیز بیشتر بوده است.
وی گفت: نکته دیگر در خصوص سند این گزارش است که این روایت مرسل است، یعنی سند آن افتادگی دارد، چون از شیخ مفید تا امام صادق (ع) زمان متنابهی است و روایان متعددی در این میان وجود داشتهاند.
حجتالاسلام والمسلمین نصوری اظهارکرد: نکته بعدی در خصوص بارانهای دهه اول ماه رجب و آخر جمادی است که با این بارانهایی که در کشور ما بارید نیز تطابق زمانی دقیق ندارد؛ یعنی بارانها از اواسط رجب شروع شد.
وی تصریح کرد: نکته دیگر آن که در این روایت هیچ اشارهای به منطقه ایران نشده است؛ یعنی بیان نشده که اگر باران در ایران یا منطقه فارس و ری بارید، نشان ظهور محقق شده است؛ چون در روایات ما به خصوص در روایات مرتبط به سرزمینها در عصر ظهور و آخرالزمان نامهای شهرها به شکل عمومی یا جزیی بیان شده است.
این کارشناس مهدوی یادآورشد: نکته بعدی آن است که منطقهای که در این روایت بیان شده است منطقه مشترک در مصر و موصل عراق است که با نگاه دقیق به این روایت و نقشه جغرافیایی میتوان به راحتی متوجه شد که چنین بارانی در این منطقه آمده است یا خیر، ولی قطعا منظور آن منطقه فارس نیست.
وی گفت: مسئله مهم این که در این روایت و روایات نظیر آن است که نگاه و رویکرد ما نباید به شکل تطبیق گرایانه باشد، چون دخالت افراد غیر متخصص در فضای مجازی مشکلآفرین است و ممکن است افراد بسیاری را به اشتباه بیندازد؛ از افراد شیاد در این عرصه که بگذریم حتی افراد با نیت خیر نیز اشتباهاتی میکنند که بعضا قابل جبران نیست پس حتما باید با اساتید مباحث مهدویت مشورت شود.
نصوری در پاسخ به این سوال که اگر قرار است به علائم و نشانها تطبیق نشود، چرا از آنها در روایات استفاده شده است، بیان کرد: علامتها به این منظور هستند که مردم با مشاهده این علائم به سمت نگاه ظهوری و آخرالزمانی متوجه شوند و رفتار خود را به سمت ظهور و زمینه سازی ظهور سوق دهند.
وی گفت: باید گفت که سخن قبلی به این معنی نیست که اصلا به تطبیق بپردازیم، بلکه تطبیقها باید با رعایت استانداردهای علمی انجام شود؛ مثلا، مثل همین روایت که هم از نظر سندی و هم از نظر محیطی و علمی و... دارای مشکل است؛ ولی ممکن است برخی افراد غیر متخصص بدون توجه به این زمینههای اولیه یک حکم روایی بیان کنند.
یادآور میشود در فضای مجازی روایتی از امام صادق (ع) (رَوَى عَبْدُ اَلْکَرِیمِ اَلْخَثْعَمِیُّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ کَمْ یَمْلِکُ اَلْقَائِمُ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ سَبْعَ سِنِینَ تَطُولُ لَهُ اَلْأَیَّامُ وَ اَللَّیَالِی حَتَّى تَکُونَ اَلسَّنَةُ مِنْ سِنِیهِ مِقْدَارَ عَشْرِ سِنِینَ مِنْ سِنِیکُمْ فَیَکُونُ سِنُو مُلْکِهِ سَبْعِینَ سَنَةً مِنْ سِنِیکُمْ هَذِهِ وَ إِذَا آنَ قِیَامُهُ مُطِرَ اَلنَّاسُ جُمَادَى اَلْآخِرَةَ وَ عَشَرَةَ أَیَّامٍ مِنْ رَجَبٍ مَطَراً لَمْ یَرَ اَلْخَلاَئِقُ مِثْلَهُ فَیُنْبِتُ اَللَّهُ بِهِ لُحُومَ اَلْمُؤْمِنِینَ وَ أَبْدَانَهُمْ فِی قُبُورِهِمْ فَکَأَنِّی أَنْظُرُ إِلَیْهِمْ مُقْبِلِینَ مِنْ قِبَلِ جُهَیْنَةَ یَنْفُضُونَ شُعُورَهُمْ مِنَ اَلتُّرَابِ.)، دست به دست میشود و بارانهای اخیر در کشور را به بارانهای آخرالزمانی که در ماه رجب نازل میشود، تطبیق میدهند، در حالی که (همانطور که کارشناس مهدویت اشاره کرد) اگر آن روایت هم صحیح باشد، بارانهای فعلی در نیمه دوم ماه رجب است در حالی که در روایت گفته از اول ماه جمادی تا پایان دهه اول رجب.
منبع: فرارو
کلیدواژه: باران سیل آسا نشانه ظهور سیل
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۴۴۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پیامها و پیامدهای عملیات «وعده صادق»/ اسرائیل و آمریکا تحقیر شدند
«شیخ حسن البغدادی»، عضو شورای مرکزی حزبالله لبنان در گفتوگو با خبرنگار حوزه بینالملل خبرگزاری تقریب درباره پیامدهای عملیات «وعده صادق» و اینکه محور مقاومت چگونه میتواند از دستاوردهای آن بهرهبرداری کند؟ خاطر نشان کرد: عملیات «وعده صادق» پس از یک نزاع طولانی میان مقاومت و اسرائیل انجام شد، حتی عملیات طوفانالاقصی هم مستقل انجام نشد، بلکه پس از یک دوره طولانی از عملیاتهای قدرتمند مقاومت علیه اسرائیل در داخل فلسطین اشغالی انجام شد یا عملیاتهایی که حزبالله به طور مستقل در مرزهای فلسطین علیه رژیم اسرائیل انجام داد.
وی افزود: هنگامی که دشمنان ما یعنی آمریکا و اسرائیل مشاهده کردند که جبهه مقاومت بسیار قدرتمند است و به پشتیبانی از عملیات مقاومت در غزه میپردازند، به دنبال تحقق دو مسئله بودند: اول تحقیر و کوچک شمردن این جبههها از طریق گفتن اینکه این جبههها ساخته و دست پرورده ایران است، روی آوردند، گویی که هیچ ارزشی ندارد، گویا این ایران است که میجنگد نه این جبههها و همزمان در راستای تحریک ایران عمل کردند، برای اینکه ایران را مورد توهین و تحقیر قرار دهند و القا کنند که ایران میترسد و بازدارندگی ندارد و به همین سبب برخی از مستشاران ایرانی را به شهادت رساندند.
وی ادامه داد: آنها سید رضی و در ادامه برخی مستشاران را در دمشق به شهادت رساندند و اماکنی را بمباران کردند، برخی از شهدا متعلق به حزبالله بودند و حزبالله به دشمن پاسخ داد، زیرا ما این تصمیم را اتخاذ کردهایم که هر گاه دشمن یکی از اعضای ما را در دمشق به شهادت رساند، حتما به اسرائیل پاسخ دهیم. ایران صبر پیشه کرد و البته پاسخهایی به دشمن در اربیل و گاهی در پاکستان داد. ایران گاه به صورت امنیتی و گاهی از طریق جبههها پاسخ میداد، دشمنان این رویکرد را نشانه ضعف ایران قلمداد میکردند و اذعان میکردند که کسانی که از ایران دفاع میکنند، نمایندگانش هستند.
البغدادی ادامه داد: بزرگترین اقدام تحریکآمیز آنها زمانی بود که کنسولگری ایران را در دمشق بمباران کردند که این از موارد ممنوعه بود، زیرا کنسولگری جزء اماکن دیپلماتیک به شمار میرود و تعرض به آنها بر خلاف قوانین بینالمللی است، آنها یک شخصیت استثنایی به نام شهید زاهدی را ترور کردند که انسانی عادی نبود، اینجا دیگر ایران نمیتوانست سکوت کرده و صبر کند و باید به این تجاوز پاسخ میداد، بنابراین، تصمیم از سوی رهبری و دیگر مسئولین گرفته و تاکید شد که ایران قطعا به این تجاوز اسرائیل پاسخ دهد.
عضو شورای سیاسی حزب الله لبنان گفت من معتقدم که آمریکا از طریق برخی میانجیگران همچون عمان و قطر از ایران خواست که از پاسخ دادن اجتناب کند و نیز ادعا کرد که توقف جنگ علیه غزه بهایی دارد و شما اگر میخواهید پاسخ دهید، پاسخ ضعیفی بدهید و از پاسخ قوی اجتناب کنید تا منجر به پاسخ اسرائیل یا جنگ نشود.
ایران به دنبال جنگ بزرگ در منطقه نیست
البغدادی افزود: سناریوهای مختلفی درباره عملیات پاسخ وجود داشت، مقام معظم رهبری قویترین سناریوها را برای دادن پاسخ به اسرائیل انتخاب کردند، پاسخ به اسرائیل تحت دو عنوان صورت گرفت: بازدارندگی و تنبیه و اینکه پاسخ به جنگ بزرگ در منطقه منجر نشود، زیرا ایران به دنبال جنگ بزرگ در منطقه نیست، دیگران از جمله آمریکا و اسرائیل هم خواهان جنگ بزرگ در منطقه نیستند، البته چه بسا نتانیاهو چنین جنگی را برای بقا در قدرت و خروج از بن بست دوست داشته باشد، به شرطی که آمریکا با آنها همراهی کرده و به چنین جنگی رضایت دهند.
وی خاطر نشان کرد: آمریکا با چنین جنگی مخالف بود، زیرا در صورت وقوع، جنگ فرسایشی میشد و در جنگهای فرسایشی، آمریکا شکست خورده و هرگز پیروز نخواهد شد. به همین سبب آمریکا از اسرائیل خواست به ایران پاسخ ندهد و حتی پاسخی که گفته میشود در اصفهان بوده، ضعیف و تمسخرآمیز بود و اسرائیل به طور مستقیم در آن نقشی نداشت و از طریق مزدورانش صورت گرفت که ابزارهای بچهگانه را به کار گرفتند و مایه تمسخر جهانیان شدند.
البغدادی تاکید کرد: عملیات وعده صادق ایران ثابت کرد که ایران ترسو نیست و بازدارندگی خود را از دست نداده است و آمریکا که ناوگانهای نظامی خود را به منطقه گسیل داشته تا در برابر ایران بازدارندگی ایجاد کند، قادر به این کار و بازدارندگی نبود، بنابراین، چندین ملاحظه و نکته درباره عملیات وعده صادق وجود دارد، اول اینکه نشان داد که ایران ترسو نیست. این عملیات اسرائیل و آمریکا را تحقیر کرد و نزاع را از یک درگیری عربی ـ اسرائیلی به نزاع اسلامی ـ اسرائیلی تبدیل کرد و به محور مقاومت، این توان و قدرت را داد که با هر گزینهای که آمریکا در پیش بگیرد، مقابله کند.
وی افزود: این عملیات آمریکا و اسرائیل را در برابر دو گزینه قرار داد که یا جنگ و تجاوزات را متوقف کنند یا به سمت فرسایش و تضعیف بیشتر بروید و این هرگز به نفع اسرائیل نخواهد بود.
عضو شورای مرکزی حزبالله لبنان در بخش دیگری از سخنان خود درباره پیامهای خیزش دانشجویان دانشگاههای آمریکایی و اروپایی در حمایت از مردم غزه به تقریب گفت: اسرائیل پس از عملیات طوفانالاقصی بلافاصله به مظلومنمایی پرداخت تا اینگونه به جهان القا کند که اسرائیل مظلوم است؛ اما وقتی اسرائیل جنگ و تجاوزات را آغاز و به کشتار مردم پرداخت، فضا تغییر کرد و به آنها این حقیقت فهمانده شد که شما هرگز قادر به تحقق هیچ دستاوردی نخواهید شد و هرگز قادر به تحقق اهداف خود در این جنگ نخواهید بود. با وجودی که بیش از یکصد هزار نفر را کشتید یا زخمی کردید و حتی سیاست گرسنه نگه داشتن را بر ملت فلسطین تحمیل نمودید، با این وجود اسرائیل بازنده و شکست خورده است، به همین سبب تحرکات و خیزش دانشجویان در آمریکا و اروپا آغاز شد تا این جنایات و کشتار در غزه متوقف شود.